4 tips voor het optimaliseren en automatiseren van
uw installatiebedrijf
De service en installatiebranche heeft het misschien wel drukker dan ooit tevoren. De juiste service en onderhoud software kan u helpen met het optimaliseren en automatiseren van uw werkprocessen, waardoor de werkdruk wordt verlaagd en winstgevendheid wordt verhoogd. We geven u graag 4 tips voor het optimaliseren en automatiseren van uw installatiebedrijf.
1. Kies voor een complete, alles-in-een service en onderhoud software
Bij het optimaliseren en automatiseren van uw werkprocessen krijgt u te maken met verschillende onderdelen. Zo moet de serviceafdeling worden ondersteunt, moet een planningstool het plannen en toewijzen van werkorders aan uw monteurs vereenvoudigen en moet een mobiele applicatie werken op locatie uniformeren en ondersteunen. Kies voor elk van deze onderdelen niet voor losse oplossingen die aan elkaar worden gekoppeld, maar ga voor een totale service en onderhoud software. Zo weet u zeker dat de communicatie, techniek, ontwikkeling en ondersteuning op elkaar zijn afgestemd en is alles, van werkorder en offerte, tot planning, uitvoering en facturatie in hetzelfde systeem geborgd.
2. Ga voor een goede mix tussen structuur en flexibiliteit
Structuur is onmisbaar als u kiest voor een nieuwe service en onderhoud software. Het is immers zo dat medewerkers daardoor werken op een consistente en duidelijke manier. De manier van werken is zo voor iedereen begrijpelijk, waardoor u als installatiebedrijf efficiënter en professioneler te werk gaat. Daarnaast is het zo dat ook flexibiliteit belangrijk is. Hoewel veel taken hoogstwaarschijnlijk grotendeels hetzelfde zijn, is de dagelijkse praktijk ook onvoorspelbaar. Het is een must dat u ook in deze uitzonderlijke gevallen met elke uitdaging op de serviceafdeling moet kunnen omgaan. Een goede balans tussen structuur en flexibiliteit is dus noodzakelijk.
3. Houd het eenvoudig
Natuurlijk bent u opzoek naar een service en onderhoud software die alle functionaliteiten bezit die u nodig heeft, maar ook eenvoud is absoluut een must. Zorg dat de software gemakkelijk is in gebruik. Ga bijvoorbeeld voor een prettige gebruikersinterface en selecteer enkel functionaliteiten die u echt nodig heeft. En kies niet meerdere applicaties voor dezelfde functie, aangezien dat het enkel onnodig ingewikkeld maakt.
4. Blijf optimaliseren
Ook na de implementatie van uw nieuwe software is het van belang dat u blijft optimaliseren. De markt verandert continu en vraagt daardoor wellicht om aangepaste of zelfs nieuwe werkprocessen. Zorg dus dat u voor een software kiest die met u meegroeit of -verandert indien dit wordt vereist. Daarnaast is het zo dat u misschien na enige tijd merkt dat sommige processen toch nog niet verlopen zoals u had gehoopt. Blijf hier kritisch naar kijken en geef dit het liefst zo snel mogelijk aan bij uw softwarepartner. Samen kunnen jullie kijken hoe er nog verder geoptimaliseerd of geautomatiseerd kan worden. Zelfs kleine optimalisaties kunnen soms al veel winst opleveren.
Benieuwd hoe uw installatiebedrijf kan optimaliseren?
Ons team kijkt graag met u mee.
Mark Landman
085 – 8200802
info@bluace.nl