Dynamics NAV gebruikers: het is tijd om naar de cloud te gaan

Begin dit jaar legden we aan u uit dat het einde van Microsoft Navision nadert. Inmiddels wordt geen enkele Navision versie nog voorzien van basisondersteuning en zijn er slechts nog aan aantal versies dat veiligheidsupdates krijgt. Navision is nog een on-prem softwarepakket, waardoor er altijd een handeling nodig is van de eigen IT-afdeling om problemen op te lossen. Bent u nog zo’n on-premise softwaregebruiker? We leggen u graag uit waarom het nu echt tijd is om naar de cloud te gaan.

Wat is on-premise software?

Voordat we verder gaan is het wellicht verstandig om u uit te leggen wat on-premise software precies is. Als u on-premise gebruiker bent of bent geweest zult u het vast (nog) wel weten, maar simpel gezegd is een on-premise software geïnstalleerd op uw eigen server. On-premise betekent letterlijk “op locatie”. En doordat de software op uw eigen server draait, bent u zelf verantwoordelijk voor de veiligheid, het beheer en de beschikbaarheid. Daardoor heeft u met een on-premise pakket altijd een eigen IT-afdeling nodig.

Microsoft Navision NAV vs. Dynamics 365 Business Central

Microsoft Navision NAV ontvangt niet langer support

Cloud software is veiliger dan ooit

Als u besluit om over te gaan naar Business Central in de cloud is een direct voordeel dat uw software in de cloud veliger is dan uw on-premise software ooit is geweest. We noemden net al even dat bij een cloud software Microsoft verantwoordelijk is voor het beheer, de veiligheid en de updates. Microsoft is een ontzettend grote speler met wereldwijd miljoenen gebruikers. Ieder jaar weer investeren ze gigantisch in performance, betrouwbaarheid en veiligheid van dit platform. U kunt zich vast voorstellen dat er geen enkele partij is die dit kan evenaren, waardoor u automatisch en zonder twijfel bent verzekerd van continuïteit en innovatie van het cloud-based softwarepakket.

Cloud software vereist geen handelingen van de eigen IT-afdeling

Daarnaast is het ook zo dat u in principe niet langer een eigen IT-afdeling nodig heeft om de software te beheren. Bij een on-premise pakket, zoals Microsoft Navision, is het zo dat uw updates zelf moest downloaden en installeren. Bij Dynamics Business Central in de cloud gaat dit automatisch en hoeft u zelf geen handelingen te verrichten. Mocht er ooit wel problemen optreden, dan onderneemt Microsoft direct actie, zonder dat u hiervoor zelf iets hoeft te doen.

Heeft uw organisatie hulp nodig bij een nieuwe cloud software?

Mieke van Gent

085 – 8200802

info@bluace.nl

Profielfoto van Mieke van Gent voor het kantoor van Bluace in de Van Nelle Fabriek
Scroll naar boven