Dynamics NAV gebruikers: het is tijd om naar de cloud te gaan
Begin dit jaar legden we aan u uit dat het einde van Microsoft Navision nadert. Inmiddels wordt geen enkele Navision versie nog voorzien van basisondersteuning en zijn er slechts nog aan aantal versies dat veiligheidsupdates krijgt. Navision is nog een on-prem softwarepakket, waardoor er altijd een handeling nodig is van de eigen IT-afdeling om problemen op te lossen. Bent u nog zo’n on-premise softwaregebruiker? We leggen u graag uit waarom het nu echt tijd is om naar de cloud te gaan.
Wat is on-premise software?
Voordat we verder gaan is het wellicht verstandig om u uit te leggen wat on-premise software precies is. Als u on-premise gebruiker bent of bent geweest zult u het vast (nog) wel weten, maar simpel gezegd is een on-premise software geïnstalleerd op uw eigen server. On-premise betekent letterlijk “op locatie”. En doordat de software op uw eigen server draait, bent u zelf verantwoordelijk voor de veiligheid, het beheer en de beschikbaarheid. Daardoor heeft u met een on-premise pakket altijd een eigen IT-afdeling nodig.
Microsoft Navision NAV vs. Dynamics 365 Business Central
Ook Dynamics Navision (NAV) is zo’n on-premise softwarepakket en dat is tevens het grootste verschil met Dynamics 365 Business Central. Microsoft introduceerde Business Central in 2018 als de opvolger van Dynamics Navision en noemde het ook wel NAV in de cloud. Dynamics 365 Business Central is een cloud-based software en wordt daardoor niet langer op uw eigen server geïnstalleerd. In plaatst daarvan wordt deze gehost in de cloud omgeving van Microsoft, waardoor Microsoft ook verantwoordelijk is voor het beheer, de veiligheid en de updates.
Microsoft Navision NAV ontvangt niet langer support
Microsoft Navision NAV is al langere tijd niet meer verkrijgbaar voor nieuwe gebruikers. Wel werden de verouderde Navision versies voor bestaande gebruikers nog voorzien van ondersteuning door Microsoft, maar ook aan die ondersteuning is volgens Microsoft’s lifecycle policy eerder dit jaar grotendeels een einde gekomen. Er zijn enkel nog een paar versies die worden voorzien van de verlengde ondersteuning met veiligheid gerelateerde updates, hoewel ook dat einde snel nadert. Zonder veiligheidsupdates loopt uw organisatie een groot risico om slachtoffer te worden van cybercriminelen. Het is een logische en noodzakelijke stap om zo snel mogelijk over te gaan naar de opvolger in de cloud: Microsoft Business Central.
Cloud software is veiliger dan ooit
Als u besluit om over te gaan naar Business Central in de cloud is een direct voordeel dat uw software in de cloud veliger is dan uw on-premise software ooit is geweest. We noemden net al even dat bij een cloud software Microsoft verantwoordelijk is voor het beheer, de veiligheid en de updates. Microsoft is een ontzettend grote speler met wereldwijd miljoenen gebruikers. Ieder jaar weer investeren ze gigantisch in performance, betrouwbaarheid en veiligheid van dit platform. U kunt zich vast voorstellen dat er geen enkele partij is die dit kan evenaren, waardoor u automatisch en zonder twijfel bent verzekerd van continuïteit en innovatie van het cloud-based softwarepakket.
Cloud software vereist geen handelingen van de eigen IT-afdeling
Daarnaast is het ook zo dat u in principe niet langer een eigen IT-afdeling nodig heeft om de software te beheren. Bij een on-premise pakket, zoals Microsoft Navision, is het zo dat uw updates zelf moest downloaden en installeren. Bij Dynamics Business Central in de cloud gaat dit automatisch en hoeft u zelf geen handelingen te verrichten. Mocht er ooit wel problemen optreden, dan onderneemt Microsoft direct actie, zonder dat u hiervoor zelf iets hoeft te doen.
Heeft uw organisatie hulp nodig bij een nieuwe cloud software?
Mieke van Gent
085 – 8200802
info@bluace.nl