Medewerker maakt onderweg gebruik van een SaaS-oplossing op zijn mobiele telefoon

SaaS en on-premise wat is het verschil

1. Het gebruik van de server

2. On-premise en SaaS verschil in prijs

Een ander verschil tussen on-premise en SaaS is de prijsopbouw. Als u kiest voor een on-premise software, schaft u eenmalig een licentie aan voor de software. Vervolgens betaalt u wel periodiek voor de service en onderhoud. Meestal is dat een vast percentage van de licentie. Voor een on-premise pakket doet u dus een hoge investering, wat over het algemeen een hoger risico vormt. Bij een SaaS-oplossing betaalt u maandelijks voor het gebruik van de software in een abonnementsvorm. Service en onderhoud zit al in deze prijs inbegrepen en u hoeft dus geen eenmalige, hoge investering te doen. Het verschil in prijsopbouw wil overigens niet zeggen dat één van de twee na een aantal jaar duurder is dan de ander.

3. Beschikbaarheid op kantoor, onderweg en thuis

Zoals eerder gezegd is een on-premise software geïnstalleerd op uw eigen server. Dit betekent ook dat de software enkel te raadplegen is via de computers op kantoor. Uw medewerkers hebben thuis vaak geen toegang tot het systeem. Bij een SaaS gaat het net even anders. Een SaaS-oplossing staat in de cloud, waardoor u altijd en overal met elk device bij het systeem kan. Uw medewerkers werken op kantoor, onderweg en thuis op een uniforme wijze.

4. De verschillen in schaalbaarheid

On-premise en SaaS verschillen daarnaast nog in de schaalbaarheid. Over het algemeen is het bij een on-premise pakket wat lastiger om een uitbreiding of aanpassing te doen. Indien u er toch voor kiest heeft het vaak gevolgen voor uw hardware. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat u nieuwe servers moet aanschaffen en instellen. Een SaaS-oplossing is daarentegen relatief eenvoudig uit te breiden of aan te passen. Functies kunt u eenvoudig toevoegen of deactiveren. Daarnaast schaalt u eenvoudig het aantal medewerkers dat gebruik maakt van het systeem op of af. U betaalt nooit voor iets wat u niet gebruikt.

Verschil tussen on-premise, IaaS, PaaS en SaaS

Naast de optie voor on-premise en SaaS, heeft u ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor IaaS en PaaS. Het eerste wat opvalt is dat ze – op on-premise na – allemaal eindigen op aaS, wat “as-a-Service” betekent. Als gebruiker betaal je dus voor uw behoefte van een service of oplossing. Als u kiest voor IaaS – Infastructure-as-a-Service – kiest, houdt het in dat u de infrastructuur waar de diensten op draaien afneemt van een externe aanbieder. U betaalt voor een lege serverruimte en u bent zelf verantwoordelijk voor het configureren én onderhouden van deze omgeving. Natuurlijk zijn de kosten van IaaS lager dan van SaaS, maar u heeft wel technische kennis nodig om de server in te richten en te onderhouden.

Kiest u voor PaaS? Dan zorgt de externe aanbieder voor de inrichting van de server, zoals de Operating Systems en de middleware. Met een PaaS oplossing geeft u de hosting uit handen en hoeft u zich alleen bezig te houden met de software op het platform. PaaS is vooral interessant als u niet de kennis heeft om de infrastructuur te onderhouden, maar het kan wel een nadeel zijn dat er voor u wordt bepaald welke software en middleware wordt gebruikt. Om nog eens goed alle verschillen tussen on-premise, IaaS, PaaS en SaaS uit te leggen, hebben we voor u onderstaande tabel gemaakt.

Het verschil tussen on-premise, IaaS, PaaS en SaaS uitgelegd in een tabel van Pizza as a Service

Interesse in een SaaS-oplossing voor uw organisatie?

Ons team kijkt graag met u mee.

Mieke van Gent

085 – 8200802

info@bluace.nl

Profielfoto van Mieke van Gent voor het kantoor van Bluace in de Van Nelle Fabriek
Scroll naar boven