Alles over het Microsoft Dynamics Ecosysteem
Het zal u vast niet ontgaan zijn dat Microsoft een bijzonder breed scala oplossingen aanbiedt. Voor elk denkbaar probleem binnen een organisatie is er wel een Microsoft-oplossing beschikbaar. En dan is het ook nog zo dat Microsoft Partners ieder ook weer specifieke problemen oplossen of het platform verrijken en doorontwikkelen. Met enige regelmaat krijgen we bij Bluace vragen rondom dit ontwerp en eigenlijk is het ook niet zo gek dat u door de bomen het bos niet meer ziet. We geven u daarom graag meer informatie over het Microsoft Dynamics 365 Ecosystem.
Verschillende componenten binnen Microsoft Dynamics 365 Ecosystem ondersteunen soortgelijk processen
Eén van de processen waar het Microsoft Dynamics 365 Ecosystem meerdere oplossingen voor heeft is de verkoopflow. U stuurt een offerte, gaat aan de slag met de order en moet deze vervolgens factureren. Er is een aantal Microsoft-oplossingen die dit proces ondersteunen, zoals Dynamics 365 Sales, Dynamics 365 Finance & Operations (F&O) en Dynamics 365 Business Central. Het is logisch dat u zich dan afvraagt welke oplossing voor uw organisatie het beste is, en dat heeft alles te maken met de behoefte.
Als uw belangrijkste behoefte bestaat uit de registratie van de order en het vastleggen van alle communicatie, zoals mails en telefoongesprekken, kunt u meestal het beste kiezen voor Dynamics 365 Sales. D365 Sales heeft een uitgebreide capaciteit om de gehele communicatie vast te leggen en te volgen, wat voor uw gehele organisatie veel toegevoegde waarde biedt. Is het echter zo dat de financiële en logistieke afhandeling van de orders de belangrijkste handelingen zijn? Dan kan het weer veel interessanter zijn om te kiezen voor Business Central of Dynamics 365 F&O. De keuze tussen deze twee applicaties is dan weer sterk afhankelijk van zowel de grootte van uw organisatie als de complexiteit. Veruit de meeste organisaties kunnen prima uit de voeten met Dynamics Business Central. Zodra er veel intercompany transacties over meerdere landen plaatsvinden en u te maken heeft met een complex productieproces, kan Dynamics Finance & Operations weer de betere keuze zijn. Mocht het dan zo zijn dat zowel de communicatie als de financiële en logistieke afhandeling belangrijk zijn wordt er vaak weer gekozen voor een combinatie van Dynamics 365 Sales en Business Central of Dynamics 365 Sales en Finance & Operations.
Overlap in het Microsoft Dynamics 365 Ecosystem vinden we verder ook nog in HR, verkoop, inkoop, projecten en service gerelateerde afhandelingen. Richt u voor de juiste keuze altijd op wat het product u brengt versus wat u nodig hebt. En ook niet onbelangrijk: weet dat een mix en match van verschillende oplossingen ook altijd mogelijk is, zeker bij deze Microsoft-producten die in de dataverse gegevens uitwisselen en kunnen interacteren.
Verdiep u in de voor- en nadelen van elke oplossing
Verder zien we de complexiteit ook terug in een aantal processen die Microsoft aanbiedt. Welke oplossing u wordt geadviseerd is vaak sterk afhankelijk van de Microsoft Partner waar u mee in contact bent. Het is nou eenmaal zo dat een Microsoft Partner handelt naar haar product specialiteit, waardoor het voor u heel belangrijk is om de voor- en nadelen van de passende oplossingen goed tegen elkaar af te wegen. Het voelt misschien een beetje vreemd omdat u een Microsoft-product koopt, maar het is eigenlijk niet veel anders dan het kopen van een auto. Bij de autodealer staan immers ook verschillende modellen en elk model heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het lastige bij een Dynamics 365 oplossing is alleen dat de voor- en nadelen niet altijd gemakkelijk tegen elkaar af te wegen zijn en dat u voor een andere oplossing soms meteen naar een andere Microsoft Partner moet. Toch luidt het advies om u wel goed te verdiepen in de voor- en nadelen van de oplossing die voorhanden ligt en de Microsoft-oplossingen die vergelijkbaar zijn. Soms is het onderscheid eenvoudig en soms is het wat lastiger, maar het is de weloverwogen keuze altijd waard.
Kies indien mogelijk altijd voor de standaard softwarecomponenten
Daarnaast geven we u graag nog het advies om altijd alert te zijn op oplossingen van derden die problemen oplossen die eigenlijk ook al opgelost worden in standaard Microsoft-producten. Met enige regelmaat komen we nog wel eens tegen dat een standaard functionaliteit van een Microsoft-product is nagebouwd in een ander product om die functionaliteit ook daar beschikbaar te maken. Soms is daar een hele goede reden voor, maar het advies is wel om hier voorzichtig mee te zijn. Microsoft is een grote speler en ontwikkeld haar producten continu door. Werkelijk alle producten die ze leveren zullen altijd verbeteringen voor alle klanten en gebruikers krijgen. Er is niemand en geen enkele Microsoft Partner die tegen deze ontwikkelkracht kan opboksen. Dus is het geen unieke functionaliteit? Houd het dan altijd bij de standaard.
Download de map van het Microsoft Dynamics 365 Ecosystem
Zoals we eerder al vermeldden biedt Microsoft een bijzonder breed scala oplossingen aan. Om het voor u wat overzichtelijker te maken hebben we een overzicht gemaakt van het hele Microsoft Dynamics 365 Ecosysteem. Download hem via onderstaande knop of klik op de afbeelding.
Meer informatie nodig over de Microsoft applicaties?
Ons team kijkt graag met u mee.
Mark Landman
085 – 8200802
info@bluace.nl