Hoe hoog zijn de kosten van uw huidige service en onderhoud
software daadwerkelijk?
Regelmatig horen we van bedrijven dat zij al lange tijd gebruik maken van on-premise ERP en dat zij eigenlijk willen overstappen naar een moderne service en onderhoud software in de cloud. Toch stellen veel organisaties de vernieuwing een paar jaar uit vanwege onder andere de, volgens hun, hoge investeringskosten. Wat veel mensen niet weten is dat een verouderd on-premise pakket vaak hogere kosten met zich meebrengt dan zij zich beseffen. We leggen u graag uit hoe het zit.
IT-kosten van een on-premise pakket
Als we het over de IT-kosten hebben denken veel mensen terecht aan de kosten van het onderhoud wat erbij komt kijken. Een on-premise pakket is geïnstalleerd op de server van uw bedrijf en heeft u dus in eigen beheer. Dit vergt tijd en kennis van uw eigen IT-afdeling. Daarnaast betaalt u maandelijks vaak nog voor service en onderhoud.
’Verborgen’ kosten van een verouderde service en onderhoud software
Wat velen niet beseffen is dat een on-premise ERP pakket vaak ook nog andere kosten met zich meebrengt, zeker als uw huidige pakket al wat ouder is. Vaak zijn werkprocessen door de jaren heen onhandig en inefficiënt geworden en schreeuwen ze al langere tijd om verbetering. Hoeveel tijd – en dus kosten – gaat hierdoor in uw bedrijf verloren? Ondanks dat deze kosten lastiger te definiëren zijn, zijn ze wel aanwezig en tastbaar. Ga eens na hoeveel tijd er wordt verspild aan huidige werkprocessen en hoeveel tijd automatisering van bepaalde processen zou besparen. Als u deze tijdsbesparing toepast op de loonkosten en andere financiële voordelen van procesverbetering, krijgt u een realistisch inzicht in kosten die bespaard kunnen worden met nieuwe, moderne service en onderhoud software.
Wat onze consultants bijvoorbeeld regelmatig terugzien bij service en onderhoud bedrijven is dat ze vroeger zijn gestart met het installeren en onderhouden van ketels. Door de jaren heen is de warmtepomp erbij gekomen, maar dat vraagt toch een andere aanpak van de werkprocessen, doordat deze bestaat uit meerdere installaties die onderhouden moeten worden. Een verouderd on-premise software is hiervoor niet ingericht en beweegt niet mee, waardoor medewerkers suboptimaal te werk gaan.
Een modern ERP pakket in de cloud
Eén van de belangrijkste voordelen van een ERP software voor installatiebedrijven in de cloud is dat deze software wel flexibel is. Bovenstaande situatie die we zojuist schetste is verleden tijd en zal in de toekomst ook niet meer voorkomen. Mocht het bijvoorbeeld over één, vijf of tien jaar blijken dat bepaalde werkprocessen niet meer efficiënt zijn, eigenlijk verandering nodig hebben of als er nieuwe bedrijfsactiviteiten ontstaan, is de software in de cloud eenvoudig aan te passen, zonder dat daarvoor een geheel nieuw softwarepakket aangeschaft hoeft te worden. Functionaliteiten schaalt u eenvoudig op of af. De investering die u doet voor de implementatie is over een aantal jaren dus niet onbruikbaar geworden.
Interesse in een ERP software die wel meebeweegt met trends in de installatiebranche?
Mark Landman
085 – 8200802
info@bluace.nl