Waarom administreren op objectniveau steeds belangrijker wordt voor installatiebedrijven
Installatiebedrijven krijgen steeds meer te maken met nieuwe wet- en regelgeving die eisen dat u volgens bepaalde richtlijnen objecten installeert en onderhoudt. Dat zorgt er ook voor dat het voor installatiebedrijven steeds belangrijker wordt om te administreren op objectniveau. Maar administreren op objectniveau kent ook nog andere voordelen waardoor u als installatiebedrijf makkelijker te werk gaat. We leggen het graag aan u uit.
1. Voldoe zonder veel gedoe aan (nieuwe) wet- en regelgeving
Eén van de belangrijkste voordelen van administreren op objectniveau is dat u gemakkelijk vastlegt hoe het object is geïnstalleerd. De installatiebranche krijgt steeds meer te maken met nieuwe wet- en regelgeving die vereist dat objecten veilig en correct zijn geïnstalleerd. Zo vereist de nieuwe Gasketelwet bijvoorbeeld dat enkel installateurs met certificering volgens de richtlijnen mogen werken aan cv-installaties. Door te administreren op objectniveau legt u gemakkelijk vast wie eraan gewerkt heeft en welke handelingen zijn verricht, zodat u op elk moment kan aantonen dat u heeft voldaan aan deze wet- en regelgeving. Maar ook als er voor een bepaald object nog geen wet- en regelgeving geldt is administreren op objectniveau nog steeds een must. Stel dat er ooit wel een nieuwe wet wordt ingevoerd ziet u direct of u al voldoet aan deze regelgeving of dat u eerst nog een extra handeling moet verrichten om hieraan te voldoen. Het zou immers doodzonde zijn als u dit niet op afstand kunt zien en eerst een controle moet uitvoeren bij alle installaties voordat u daadwerkelijk aan het werk kan.
2. Zie in een handomdraai welke materialen nodig zijn voor onderhoud of reparatie
Als installatiebedrijf heeft u ongetwijfeld dagelijks te maken met het installeren, onderhouden en repareren van uw installatieobjecten. Als u administreert op objectniveau betekent dit dat u in uw service en onderhoud software precies vastlegt welk object waar en wanneer is geïnstalleerd en met welke onderdelen en materialen. Mocht het object ooit stuk gaan of een storing geven kunt u precies zien of u onderdeel A of onderdeel B heeft gebruikt en dat het bijvoorbeeld is geïnstalleerd met een buis van 2,1 meter en niet van 2 meter. Zo ziet u op afstand al welke materialen monteurs eventueel nodig hebben en vertrekt de monteur direct met de juiste onderdelen naar de locatie. Dit zorgt ervoor dat kans aanzienlijk wordt vergroot dat een monteur bij het eerste bezoek het probleem weet te verhelpen, wat weer veel tijd en dus kosten scheelt.
3. Verander eenvoudig van eigenaar of locatie
Stel dat uw installatiebedrijf werkt met het installeren en onderhouden van cv-ketels. Zo’n cv-ketel kan wel 12 tot 15 jaar mee gaan en dus is het niet ongebruikelijk dat zo’n cv-ketel tijdens zijn levensduur verandert van eigenaar of locatie. We zien nog regelmatig installatiebedrijven die alle informatie van zo’n cv-ketel administreren op de eigenaar en niet op het object zelf. En als de eigenaar dan wijzigt en u dus een nieuwe eigenaar aanmaakt, gaat alle cruciale informatie zoals eerder uitgevoerd onderhoud nog wel eens verloren. Als u administreert op objectniveau blijft deze administratie altijd behouden en is het simpelweg gekoppeld aan het object zelf. Aan dit object hangt u dan een eigenaar en locatie, wat u wijzigt indien dat nodig is, zonder dat dit gevolgen heeft voor alle andere cruciale informatie zoals onderhoudscontracten en reparatiegeschiedenis.
Heeft uw installatiebedrijf hulp nodig bij het administreren op objectniveau?
Wesley Intveld
085 – 8200802
info@bluace.nl