Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb): zo houdt u uw administratie op orde
Vanaf 1 juli 2022 gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) stapsgewijs in. Deze nieuwe wet heeft impact op de huidige werkprocessen van bouwbedrijven en installateurs. Zo bent u als aannemer of installateur verantwoordelijk voor de kwaliteit en moet u bouw- en installatiefases van begin tot eind vastleggen in uw administratie, om aan te tonen dat er aan de kwaliteitseisen is voldaan. We leggen graag aan u uit wat de impact van de Wkb is en hoe de juiste software helpt bij de administratie van installaties bij bouwprocessen.
Wat is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)?
Bewoners en gebruikers willen graag kwalitatief goede gebouwen met bijvoorbeeld een laag energiegebruik en een goede brandveiligheid. De overheid wil meer toezicht en controle in de bouw om ervoor te zorgen dat installateurs en bouwbedrijven zich houden aan de geldende kwaliteitseisen en consumenten minder te maken krijgen met constructiefouten en gebreken. Om die reden is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen opgesteld en deze wet brengt vijf veranderingen met zich mee:
- Onafhankelijke kwaliteitscontroleurs controleren tijdens het ontwerp en op de bouwplaats of een gebouw voldoet aan de wettelijke technische eisen. Deze controleurs worden kwaliteitsborgers genoemd.
- De aannemer is verantwoordelijk voor de gevolgen van alle gebreken tijdens de bouw die hij zelf veroorzaakt. Als er gebreken zijn mag de klant de aannemer dwingen om de fouten te repareren, ook als de klant deze fouten pas na oplevering ontdekt.
- De aannemer moet de klant informeren of en hoe hij zich heeft verzekerd tegen een faillissement en risico’s op schade en gebreken.
- Klanten mogen 5% van het bouwbedrag (de aanneemsom) parkeren bij de notaris. Sinds 1 januari 2021 keert de notaris het geld aan de aannemer alleen uit wanneer de klant aangeeft dat er geen gebreken zijn of de gebreken zijn verholpen.
- Wanneer de kwaliteitsborger of de gemeente een probleem ziet, mag de gemeente de bouw stilleggen.
Wanneer gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in?
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is op 14 mei 2019 aangenomen door de Eerste Kamer. Naar verwachting gaat de Wkb stapsgewijs in op 1 juli 2022. Dat houdt in dat de Wet kwaliteitsborging vanaf dan tot en met 2024 ingaat voor de eenvoudige bouwwerken, zoals eengezinswoningen en kleinere bedrijfspanden. Op deze manier kunnen bouwbedrijven, installateurs, gemeenten en andere betrokken partijen ervaring opdoen met de nieuwe eisen en toezicht in de bouw tijdens de meer eenvoudigere projecten. De verwachting is dat de Wkb vanaf 2025 voor alle bouwwerken gaat gelden.
Wat gaat er veranderen voor mij als installatiebedrijf?
De grootste verandering is dat aannemers verantwoordelijk zijn voor de kwaliteitseisen van het bouwproject. Om hieraan te voldoen, moeten aannemers tijdens het bouwproject een dossier opbouwen. In dit dossier staat alle informatie over de verschillende bouwfases van begin tot eind. Als u als installatiebedrijf wordt ingehuurd door een aannemer, verwacht de aannemer dat u als installateur op dezelfde manier te werk gaat. Zo eisen veel aannemers al dat u voor en na de klus een aantal foto’s maakt, zodat u kunt verantwoorden hoe u het werk aantrof en weer heeft achtergelaten. Bij oplevering krijgt de opdrachtgever het volledige dossier van het bouwwerk in handen. Zo kunnen bouwbedrijven en installateurs laten zien dat er is voldaan aan alle kwaliteitseisen.
De voorbereiding in uw administratie voor de Wkb
Als u de juiste service en onderhoud software gebruikt, kunt u de dossiervorming voor installaties bij bouwprojecten zo gemakkelijk mogelijk houden. De Technical Management oplossing van Bluace is zo’n software. Met deze software in de cloud werken alle werknemers altijd en overal met hetzelfde systeem volgens een eenduidige werkwijze. Installateurs werken op locatie met de Buitendienst App en maken hiermee gemakkelijk voor en na de klus foto’s of andere aantekeningen, die direct worden opgeslagen op objectniveau. Al deze benodigde informatie is dankzij de cloud direct in het systeem beschikbaar, waardoor er altijd een real-time overzicht beschikbaar is om de voortgang, taken en winstgevendheid te bekijken.
Benieuwd hoe onze oplossing uw installatiebedrijf verder helpt?
Mark Landman
085 – 8200802
info@bluace.nl