Hier moet u op letten als u kiest voor een buitendienst applicatie
Enige tijd geleden legden we u al uit op welke belangrijke factoren u moet letten als u kiest voor een (nieuwe) buitendienst applicatie. Al gauw merkten we dat er bij eindgebruikers ook technische vragen spelen als het gaat om de werking van een buitendienst app. Deze week behandelen we deze punten graag voor u.
Benieuwd naar de eerste serie belangrijke vragen wat betreft de functionaliteit? U leest het hier terug.
Hoe integreert de buitendienst oplossing met andere bestaande systemen?
De vorige keer legden we al uit dat een buitendienst applicatie er in velen soorten en maten zijn. U kunt een buitendienst applicatie bijvoorbeeld als losstaande applicatie gebruiken, maar ook in samenhang met een volledige ERP software voor installatiebedrijven. Maar dat is niet het enige waar u op moet letten. Zeker als u voor uw organisatie nog gebruik maakt van andere applicaties is het wel handig om vooraf goed op te letten of deze ook met elkaar samengaan. Overigens is ons advies altijd om voor één totaaloplossing te gaan die zoveel mogelijk functies bevat die uw installatiebedrijf nodig heeft. Veel losse programma’s zorgen vaak alleen maar voor onduidelijkheid doordat gegevens en informatie niet automatisch van het één naar het andere systeem overgebracht worden.
Is de buitendienst applicatie geschikt voor in de cloud?
Een ander belangrijk punt is om na te gaan of de buitendienst applicatie geschikt is voor in de cloud. De afgelopen jaren is software in de cloud steeds populairder geworden en de verwachting is dit de komende jaren nog wel even doorgaat. Daarbij is het zo dat veel nieuwe software alleen nog maar als cloudoplossing worden aangeboden. Een software in de cloud is overigens echt niet alleen maar een trend, maar brengt ook belangrijke voordelen met zich mee. Zo zijn uw gegevens in de cloud veel veiliger beschermt tegen hackers dan op uw eigen server. Ons advies is daarom altijd om bij enige vorm van nieuwe software altijd te gaan voor een cloudoplossing.
Op welke apparaten en besturingssystemen is de oplossing werkzaam?
Daarnaast is het ook van belang om goed na te gaan op welke apparaten en besturingssystemen de buitendienst app die u voor ogen heeft allemaal werkt. Gaat u het gebruiken op een mobiel device of liever op een tablet? Of wellicht allebei? Denk daarbij ook aan de verschillende besturingssystemen zoals Android en iOS en ga eens na of er verschillen zijn in de functionaliteiten of werkzaamheid als u dat in de toekomst ooit besluit te veranderen.
Welke support mogelijkheden krijg ik bij het systeem?
Het is simpelweg een feit dat software in sommige gevallen helaas niet werkt zoals het zou moeten of zoals u zou willen. Natuurlijk hopen we dat dit zo min mogelijk voorkomt, maar het is wel verstandig om van tevoren goed te kijken naar de support mogelijkheden die u krijgt bij uw systeem. Hoe snel wordt er gereageerd op vragen en foutmeldingen? Is dit alleen tijdens kantooruren? Ons advies is om na te hoe groot de impact is voor uw organisatie als de buitendienst applicatie niet naar behoren werkt en weeg dit af tegen de support mogelijkheden die er zijn.
Hoe zit het met de analysemogelijkheden?
Het hebben van inzicht in en overzicht over uw bedrijfsprocessen en werkzaamheden is cruciaal voor het runnen van een goede business. Toch zien we dat veel organisaties hier niet altijd direct aan denken als ze kiezen voor een nieuwe software tool. Dit terwijl het analyseren van uw processen en werkzaamheden wel vaak nieuwe inzichten geven en ervoor zorgen dat uw processen kunt verbeteren. Ons advies is daarom altijd om goed te kijken naar de analysemogelijkheden die u bij uw buitendienst applicatie krijgt. Zo kan uw installatiebedrijf blijven doorgroeien en verbeteren.
Hulp nodig bij het op orde maken van uw administratie?
Wesley Intveld
085 – 8200802
info@bluace.nl