Digitalisering in de installatiebranche zo gaat u op weg
Ook in de installatiebranche is door de toenemende vraag en drukte efficiënt werken een absolute must geworden. Mede dat zorgt ervoor dat digitalisering in de installatiesector sterk in opkomst is. Deze digitalisering werkt door tot in de bedrijfssystemen, de manier waarop uw installatiebedrijf samenwerkt in projecten en de manier van werken die u bij uw klanten toepast. Het is logisch dat natuurlijk niet iedereen meteen klaar is voor een grote reformatie. Deze week geven we u graag tips waar u direct mee aan de slag kan.
Digitaliseren is geen nieuw probleem
Voordat we verder gaan met een aantal tips om direct mee aan de slag te gaan is het goed om te weten dat digitaliseren geen nieuw “probleem” is waar u mee aan de slag gaat. Sinds een aantal jaren verandert digitalisering onze economie en samenleving in snel tempo. Maar eigenlijk is dit niks anders dan de waar we halverwege de 18e eeuw mee te maken hebben gehad. In die tijd verschoof de wereld van handmatige productie naar massaproductie met machines. Hetzelfde geldt voor de scheepvaart waar eerder alles los werd ingeladen en nu alles in containers gaat. Digitaliseren betekent net als de industrialisatie en het containertransport niks anders dan het kiezen voor bepaalde standaarden. Vervolgens gaat u met deze standaarden aan het werk. Daarmee wordt u in het begin wellicht beperkt, maar uiteindelijk is het effect dat u veel slimmer en efficiënter te werk gaat. Daardoor valt na verloop van tijd de beperking ook weg.
U hoeft niet alles tegelijk te doen
Bij Bluace merken we dat als het gaat over digitalisering dat men vaak denkt aan bijvoorbeeld een nieuwe ERP software voor installatiebedrijven en grote investeringen. Het is inderdaad zo dat u daar de grootste verschillen mee kan maken, maar het is ook logisch dat niet elk installatiebedrijf daar klaar voor is. We horen bijvoorbeeld regelmatig dat een bedrijf nu nog geen grote investering wil of kan doen, maar wel verder wil met digitaliseren. En dat ze vinden dat het huidige systeem op dit moment nog geen standaarden aan kan. Weet dat er geen standaard weg is om aan de slag te gaan met digitalisering. Ook als een van deze opmerkingen op dit moment ook voor uw installatiebedrijf geldt betekent het niet dat er geen stappen te zetten zijn om aan de slag te gaan met digitalisering. Iedereen doet het op zijn eigen tempo en u hoeft echt niet alle punten van digitalisering in één keer toe te passen. Daarbij is er geen goed of fout.
Ga digitaliseren als uw huidige processen op orde zijn
Als we het dan hebben over die eerste stappen waar u ongeacht uw situatie al direct mee aan de slag kan gaat dat over uw huidige processen. Zorg dat deze netjes zijn en ruim eventuele rommel alvast (zoveel mogelijk) op. Het is namelijk zo dat als uw werkprocessen rommelig en onduidelijk zijn het veel langer duurt om deze te automatiseren. U heeft dan op twee vlakken verandermanagement toe te passen en dat heeft altijd een vertragend en negatief effect. Daarom is ons advies altijd om eerst de processen op orde te hebben. Pas daarna gaat u aan de slag met automatisering, waardoor dit veel eenvoudiger en sneller gaat.
Draai de werkprocessen van uw installatiebedrijf eens om
Als we het dan hebben over de werkprocessen krijgen we te maken met marketing, sales, operations en finance. In veruit de meeste gevallen worden deze bedrijfsprocessen ook in deze volgorde gehanteerd. Gevolg is wel dat als u al bij marketing eigenlijk niet het juiste product of de juiste dienst promoot, het in de volgende bedrijfsprocessen steeds meer rommel oplevert. Het advies is daarom om eens onderaan de ladder te beginnen: bij de verkoop. Stel uzelf daarbij een aantal vragen. Wat verkoopt mijn installatiebedrijf nou eigenlijk? En waarom verkopen we dat? Waar liggen de marges? Wat kunnen we weggeven? En wat zijn daar de consequenties van? Wat zorgt voor het meeste werk in onze gehele keten? Breng de antwoorden op deze vragen eens in kaart en maak aan de hand daarvan beslissingen over hoe uw installatiebedrijf verder gaat in alle processen. Overigens zien we in de praktijk dat er de meeste winst te behalen valt bij transparante prijzen, prijzen die uw organisatie en uw systeem aankunnen en transparante facturen. De reden daarvan is simpel: er is minder communicatie nodig en communicatie die er wel is, is voor iedereen begrijpelijk en door iedereen uit te leggen. Mocht u nog wat tips willen verwijzen wij u graag naar ons eerdere blog.
Heeft uw installatiebedrijf hulp nodig met digitalisering?
Ons team kijkt graag met u mee.
Gertjan Lijmbach
085 – 8200802
info@bluace.nl