Een foto van de Van Nelle Fabriek, het kantoor van Bluace

Serviceplanner vs. projectplanner

Kies het juiste planningspakket

Wat doet een serviceplanner?

  • Ad hoc en dynamisch: storingen komen onverwacht en moeten snel worden ingepland;
  • Gebaseerd op beschikbaarheid en locatie: de dichtstbijzijnde beschikbare monteur moet worden ingezet;
  • Sterk afhankelijk van klantafspraken en SLA’s: tijdige service is essentieel voor klanttevredenheid.
Werkzaamheden serviceplanner
Werkzaamheden projectplanner, in tegenstelling tot een serviceplanner

Wat doet een projectplanner?

  • Gebaseerd op afhankelijkheden: taken kunnen pas starten als andere taken zijn afgerond;

Verschillende behoeften, verschillende software

Een serviceplanner heeft baat bij planningssoftware die:

  • Real-time beschikbaarheid toont van personeel en middelen;
  • Route-optimalisatie en geografische planning ondersteunt;
  • Snel kan schakelen bij spoedklussen of wijzigingen;

Een projectplanner daarentegen zoekt software die:

  • Gantt-diagrammen en kritieke padanalyse ondersteunt;
  • Resourceplanning over meerdere projecten mogelijk maakt;
  • Budgetbewaking en voortgangsrapportages biedt;
  • Integratie heeft met projectmanagementtools zoals MS Project of Primavera.
Software voor een serviceplanner
Waarom een planningspakket belangrijk is voor een serviceplanner

Waarom dit belangrijk is voor een serviceplanner

  • Inefficiënte inzet van personeel;
  • Verlies van klanttevredenheid door gemiste afspraken;
  • Onnodige reistijd en kosten;
  • Gebrekkig overzicht bij spoed of wijzigingen.

Daarom is het essentieel om bij de selectie van planningssoftware goed te kijken naar de rol en verantwoordelijkheden van de planner. Wat werkt voor een projectplanner, werkt niet automatisch voor een serviceplanner – en andersom.

Zoek je een planningsoplossing die perfect aansluit op de behoeften van jouw serviceorganisatie?

085 – 8200802

info@bluace.nl

Een foto van Mark Landman in het kantoor van Bluace
Scroll naar boven