Collega's leggen uit wat het voordeel is van een capaciteitsplanning voor serviceorganisaties

Waarom serviceorganisaties rekening moeten houden met een capaciteitsplanning

Als serviceorganisatie heeft u dagelijks te maken met afspraken voor installaties en (preventief) onderhoud. Het maken van een efficiënte planning is ongetwijfeld één van uw meest cruciale taken. Het is immers zo dat hoe efficiënter uw planning is, hoe meer u kunt doen in dezelfde tijd. Het valt onze experts wel op dat veel installatiebedrijven enkel rekening houden met een operationele planning en vrijwel niet met een capaciteitsplanning. We leggen je graag uit waarom uw organisatie dit wel zou moeten doen.

Wat is een capaciteitsplanning?

Voordat we verder gaan met het uitleggen waarom het zo belangrijk is naast de operationele planning ook rekening te houden met een capaciteitsplanning is het natuurlijk wel verstandig dat u ook weet wat een capaciteitsplanning precies is. Een capaciteitsplanning is een planning van medewerkers en heeft alles te maken met de beschikbare capaciteit van uw medewerkers. De planning is gebaseerd op factoren zoals vaardigheden, beschikbaarheid en ervaring. Een capaciteitsplanning helpt vervolgens onder andere om in kaart te brengen hoelang het duurt om een bepaalde klus uit te voeren en hoeveel medewerkers u hiervoor nodig heeft. Daarentegen focust een operationele planning zich enkel op de praktische uitvoering zoals beschikbaarheid, materialen en onderdelen.

De gevolgen als u geen capaciteitsplanning gebruikt

We noemden net al even dat onze experts regelmatig zien dat installatiebedrijven vrijwel altijd enkel een operationele planning maken en (nog) geen gebruik maken van een capaciteitsplanning. Hoewel de redenen hiervoor verschillend kunnen zijn, zijn de gevolgen vaak wel hetzelfde. Als u geen gebruikt maakt van een capaciteitsplanning is het voor planners vaak lastig in te schatten wat de vaardigheden van een bepaalde medewerker zijn. U heeft misschien dan wel de juiste materialen bij u, maar het zal alsnog geregeld voorkomen dat een medewerker naar een bepaalde klus gestuurd wordt die het probleem niet in één keer kan oplossen, omdat hij simpelweg de kennis niet heeft. Hierdoor moet een andere medewerker dus nog een keer naar dezelfde klant toe. Dit kost u extra tijd en dus geld, maar zorgt tevens voor frustratie bij de klant waardoor de klanttevredenheid ook daalt.

De effecten van werken met capaciteitsplanning

Tips om te beginnen met een capaciteitsplanning

Benieuwd hoe uw organisatie voordeel haalt uit een capaciteitsplanning?

Wesley Intveld

085 – 8200802

info@bluace.nl

Profielfoto van Wesley Intveld voor het kantoor van Bluace in de Van Nelle Fabriek
Scroll naar boven