Zorg voor een robuust softwarepakket om desastreuze gevolgen te voorkomen
Gister kwam het nieuws naar buiten dat één van de grootste energieleveranciers van Nederland al een week kampt met een IT-storing. Klanten kunnen sinds een week geen contact opnemen met de klantenservice via telefoon en livechat. En door de huidige onrust op de energiemarkt is dit voor deze klanten extra vervelend. Dit soort grote IT-storingen komt elk installatiebedrijf, groot of klein, duur te staan. We leggen u graag uit waarom een robuust softwarepakket een absolute must is.
Irritatie bij klanten door onbereikbare klantenservice
Een langdurig onbereikbare of verslechterde klantenservice zorgt al heel snel voor irritatie bij uw klanten. Zeker in de huidige tijd met sociale media en transparantie valt u heel snel buiten de boot. Sowieso zijn klanten nu veel minder geïnteresseerd om meerdere diensten of producten bij u af te nemen, maar het is ook nog eens zo dat deze klanten heel snel gaan kijken naar de mogelijkheden bij uw concurrent. Het is te vergelijken met een verbouwing bij de lokale supermarkt. Als uw gebruikelijke supermarkt langere tijd dicht is, betekent dit dat u genoodzaakt bent om naar een ander filiaal te gaan. Maar dit wordt al heel snel gewoon, waardoor u waarschijnlijk nooit meer terugkomt bij uw oude supermarkt. De klanten die overstappen naar uw concurrent bent u kwijt en komen ook niet meer terug.
IT-storing kan zorgen voor problemen bij de facturatie
In het geval van deze grote storing bij één van de grootste energieleveranciers betreft het een storing in het systeem van de klantenservice. Maar wie zegt dat dit het enige is? Een storing in uw ERP software kan ook zomaar zorgen voor problemen bij het administreren van gebruikte onderdelen of uitgevoerde klussen en de facturatie daarvan. Stel u voor dat de facturatie langere tijd niet uitgevoerd kan worden of u gegevens mist in de administratie. Zeker voor kleinere installatiebedrijven kunnen er heel gauw cashflow problemen ontstaan.
De gevolgen van IT-problemen voor eigen personeel
IT-problemen hebben niet alleen gevolgen voor uw klanten, maar zeker ook voor uw eigen personeel. Als de klantenservice er langere tijd uitligt betekent dit dat al deze tijd op een later moment ingehaald moet worden. En over het algemeen zijn de klanten die contact opnemen op dat moment even geen tevreden klanten. Medewerkers van de klantenservice moeten dus brandjes blussen én hebben te maken met een verhoogde werkdruk. En stel dat het IT-probleem niet de klantenservice betreft, maar de monteurs in uw buitendienst, betekent dit dat klussen niet of lastig uitgevoerd of geadministreerd kunnen worden. In alle gevallen zorgt het voor frustratie bij eigen personeel. Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt zit u hier niet op te wachten.
Een robuust softwarepakket is absolute noodzaak
Het is gewoon zo dat u in geen enkel geval zit te wachten op IT-problemen of IT-storingen. Uw klanten raken geïrriteerd en worden ontevreden en stappen over naar uw concurrent. Ook uw eigen personeel krijgt minder plezier in het werk en gaat in de huidige tijd heel snel aan de slag bij een organisatie waar de IT wel voor elkaar is. En hoewel IT-problemen voor zowel grote als kleine bedrijven grote gevolgen heeft, doet het voor de kleinere organisaties misschien wel extra snel pijn. Zorg dus altijd voor een robuuste ERP software voor installatiebedrijven of HVAC software, zodat u kunt vertrouwen op uw IT en dit soort problemen worden voorkomen.
Hulp nodig bij een robuust softwarepakket voor uw organisatie?
Gertjan Lijmbach
085 – 8200802
info@bluace.nl