Buitendienst medewerker maakt gebruik van de Microsoft software in combinatie met de buitendienst app

Wat is de beste manier om mijn monteurs te bevoorraden?

Als installatiebedrijf heeft u dagelijks te maken met het uitvoeren van installaties en onderhoud. Uiteraard heeft iedere monteur voor elke klus bepaalde onderdelen en materialen nodig. Twee veelvoorkomende methodes om de bedrijfsbussen van uw monteurs te bevoorraden zijn bezorgen vanuit het centrale magazijn of nachtlevering in de auto van de monteurs. Maar welke methode is nou het meest effectief? We leggen het graag aan u uit.

Hoe werkt centrale magazijnbevoorrading voor mijn monteurs?

Veel installatiebedrijven gebruiken al jaren een centraal magazijn om alle benodigde onderdelen en materialen voor opdrachten te verzamelen en te leveren. Bij deze methode gaat de monteur dus voor iedere klus of voor het begin van de dag eerst langs het centrale magazijn om alle benodigde onderdelen en materialen op te halen. Deze methode heeft een aantal voor- en nadelen.

De voordelen van centrale magazijnbevoorrading

  • Efficiënt voorraadbeheer
    Doordat u alle onderdelen en materialen op één locatie worden opgeslagen en beheerd, is het gemakkelijker om de voorraad niveaus bij te houden en bij te werken wanneer dat vereist is.
  • Kostenbesparing
    Doordat u gebruik maakt van een centraal magazijn heeft u de mogelijkheid om groter in te kopen. Vaak resulteert dit in betere prijzen voor producten. Op de lange termijn kan dit dus wel degelijk zorgen voor kostenbesparingen.
  • Flexibiliteit
    Met een centraal magazijn bent u over het algemeen in staat om snel te reageren op spoedklussen en urgente verzoeken, omdat onderdelen vrijwel altijd snel en gemakkelijk toegankelijk zijn.

De nadelen van centrale magazijnbevoorrading

  • Vertraging in de verwerking van opdrachten
    Als u gebruik maakt van een centraal magazijn kan het voorkomen dat de levertijden tussen de opdracht en levering enige vertraging oplopen. Soms kan het voorkomen dat een monteur bij het uitvoeren van een reparatie moet wachten op een levering, waardoor de productiviteit kan afnemen.
  • Hoge transport- en opslagkosten
    Een nadeel van een centraal magazijn is dat opslag en transport van onderdelen vaak kostbaar zijn, omdat de afstanden groter worden. In sommige gevallen heeft u wellicht een extern transportbedrijf nodig.
  • Beperkte aanwezigheid van onderdelen
    Ook als u gebruik maakt van een centraal magazijn kan het natuurlijk nog steeds voorkomen dat er vertraging oploopt als onderdelen niet op voorraad zijn. Dit kan zorgen voor langere wachttijden voor monteurs.

Hoe werkt nachtlevering in de bedrijfsbussen van mijn monteurs?

Een andere manier om uw monteurs te bevoorraden is door gebruik te maken van nachtleveringen in bedrijfsbussen. Zeker de afgelopen jaren is deze manier steeds populairder geworden onder installatiebedrijven. Over het algemeen zorgt deze manier voor het besparen van tijd en geld, maar ook deze bevoorradingsmethodiek kent zowel voor- als nadelen.

De voordelen van nachtlevering in de bedrijfsbus

  • Tijdsbesparing
    Als u kiest voor nachtleveringen worden de benodigde onderdelen en materialen tijdig en precies op maat in de bedrijfsbus van uw monteurs bezorgd. Zodra de werkdag van uw monteur begint staat in principe alles klaar. Monteurs kunnen hierdoor de hele dag hun werk doen zonder dat ze tussendoor tijd kwijt zijn aan het ophalen van benodigde onderdelen.
  • Kostenbesparing
    Als installatiebedrijf bespaart u met nachtelijke leveringen vaak op transportkosten. Dit komt doordat nachtelijk transport over het algemeen goedkoper is.
  • Toename van productiviteit
    Doordat uw monteurs dankzij nachtleveringen van onderdelen en materialen in staat zijn om sneller en effectiever te werken wordt de productiviteit van uw monteurs verhoogt. Bij deze methode lopen monteurs over het algemeen minder vertraging op door het wachten op benodigde onderdelen.

De nadelen van nachtlevering in de bedrijfsbus

  • Beperkte flexibiliteit
    Als u gebruik maakt van nachtleveringen moeten monteurs hun bestelling nauwkeurig plaatsen. Er is vrijwel geen flexibiliteit met betrekking tot timing en inhoud van de geleverde onderdelen. Indien één van uw monteurs gedurende de dag opeens een nieuwe, uitgebreide reparatie moet uitvoeren, kan het goed zijn dat de monteur niet de juiste onderdelen heeft. De monteur moet dan eerst een bestelling voor onderdelen plaatsen voor de volgende dag of het centrale magazijn moet worden gevraagd om benodigde onderdelen en materialen te leveren.
  • Beperkte aanwezigheid van onderdelen
    Indien uw monteur niet tijdig merkt dat er onderdelen in zijn bus opraken kan de levering van het missende onderdeel pas de volgende levering worden afgeleverd.
  • Mogelijke veiligheidsrisico’s
    Leveringen van onderdelen en materialen kan plaatsvinden tijdens ongebruikelijke tijden, wat mogelijk veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.

Welke bevoorradingsmethode is het beste voor mijn installatiebedrijf?

Zojuist hebben we u van iedere methode en aantal voor- en nadelen laten zien. Het is logisch dat u zich nu afvraagt wat de beste methode is voor uw installatiebedrijf. Het is belangrijk om u te realiseren dat ieder installatiebedrijf anders is en er daardoor nooit één methode is die voor ieder installatiebedrijf het beste werkt. Benieuwd welke methode voor u het beste werkt? De experts van Bluace kijken graag mee en geven u graag een passend advies.

Hulp nodig bij het kiezen voor de beste methode voor uw installatiebedrijf?

Wesley Intveld

085 – 8200802

info@bluace.nl

Profielfoto van Wesley Intveld voor het kantoor van Bluace in de Van Nelle Fabriek
Scroll naar boven