5 tips om uw Business Central omgeving uit te breiden zonder problemen
Eén van de voordelen van het gebruik van Business Central is dat de software eenvoudig uit te breiden is. U bepaalt zelf wat u nodig heeft. Wilt u momenteel uw systeem uitbreiden of bent u van plan dat op korte termijn te doen? We geven u graag een paar tips om de uitbreiding probleemloos te laten verlopen.
Business Central en apps uit de AppSource
Als u al enige tijd werkt met Business Central, bent u ongetwijfeld bekend met de AppSource. Met het downloaden van een app bereidt u eenvoudig uw software uit. In principe kan u een app aanschaffen zonder uw partner in te schakelen. Weet echter wel dat het enige risico’s met zich meebrengt. Natuurlijk is het fijn dat u met de aanschaf van een nieuwe app uw software uitbreidt naar uw behoeften. Het betekent wel dat uw software verandert en op een onverwachte manier kan gaan reageren. Hoe dat komt? Alle Business Central apps in de AppSource integreren op basis van een soort abonnement structuur met de basis software. In de basis zit er op een aantal plekken een soort haakje, die vrij is om de software uit te breiden met een downloadbare app. Het lastige hierbij is dat het vooraf onbekend is in welke volgorde deze apps worden geplaatst.
Een probleemloze uitbreiding
Het is heel vervelend als uw Business Central omgeving plots niet meer werkt zoals u gewend bent. Om dit te voorkomen hebben we voor u 5 tips die ervoor zorgen dat uw systeem correct blijft werken als u deze wil uitbreiden met een nieuwe applicatie.
1. Test de app in de Sandbox omgeving samen met de andere apps
De enige manier om zeker te weten dat de nieuwe app die u wil gebruiken juist werkt in uw huidige Business Central omgeving, is om het te testen in de Sandbox omgeving. Zo komt u erachter of de nieuwe app correct werkt in combinatie met de andere apps, voordat u de app in uw live omgeving gaat gebruiken.
2. Schaf niet te veel verschillende apps aan voor dezelfde functie
Business Central werkt het beste als u slechts een app aanschaft voor een bepaalde functie. Zorg dat u een keuze maakt welke app u wil gebruiken voor bijvoorbeeld verkooporders. Zo concurreren de programma’s niet met elkaar. Bent u niet tevreden over een huidige app? Stap dan over naar een andere, maar vermijd gelijktijdig gebruik van beide apps.
3. Kies zoveel mogelijk voor onafhankelijke apps
Zorg dat u niet te veel apps installeert die enkel werken in combinatie met een andere app. Het is het beste om te kiezen voor onafhankelijke applicaties. Als er een probleem is met een bepaalde functie in een bepaalde app, gaat dat niet ten koste van uw andere functies in andere apps.
4. Bereid uw live omgeving uit met maximaal 1 app tegelijk
Zoals eerder genoemd is het verstandig om uw nieuwe geïnstalleerde applicatie eerst te testen in de Sandbox omgeving. Als u dat gedaan heeft, bereid uw live omgeving dan met maximaal één app tegelijk uit. Als u meerdere nieuwe apps wil installeren, test u die vervolgens eerst weer in de Sandbox omgeving. Zo weet u zeker dat uw live omgeving correct blijft werken.
5. Overleg met uw Business Central partner of leverancier van de app
Natuurlijk is het altijd verstandig om contact op te nemen met uw Business Central partner als u opzoek bent naar een uitbreiding. Uw partner kan u de juiste app adviseren en heeft de juiste kennis om ervoor te zorgen dat uw Business Central omgeving juist blijft werken.
Ook probleemloos nieuwe apps toevoegen aan Business Central?
Mark Landman
085 – 8200802
info@bluace.nl